söndag 15 februari 2015

Tidsportaler

Två veckor sedan senast. Dels beror det på att jag inte har hunnit skriva något och dels för att jag har fastnat pysslet jag har haft i händerna. Tiden har helt enkelt sprungit ifrån mig när jag pysslat. Det har varit så att jag satt mig ner och tänkt jag ska bara göra lite och så BAM har det gått fyra timmar och hela min tidsplan har blivit fel.

Under dessa timmar som "mystiskt" försvunnit från mitt liv har jag ändå gjort en del. Jag har äntligen stickat klart den lila spetssjalen (den som blev mitt första UFO), Vernal Equinox Shawl Surprise. Det som är kvar på den är fästa ändar och blocka den. Och sedan hade jag tänkt att den ska ut på en resa till den som ska få den. Vem säger jag inte för jag är osäker på om hon läser den här bloggen.

Bättre bilder kommer efter blockning.
Jag hittade lite bomullsgarn i min stash här om dagen. Jag bestämde mig för att prova att göra disktrasor. Själva trasorna gick jättebra att sticka och de är lite beroendeframkallande. Jag har gjort två. Jag vill göra mer men samtidigt känner jag att jag vill prova hur de fungerar innan jag gör mer. Dilemmat som jag har är också miljömässigt. Bomull ska vara det bästa materialet att göra disktrasor i men det är också ett garn som är väldigt osnällt mot naturen i framställningsprocessen och det är ävenen av de plantor som är hårdast besprutad.

Jag har också stickat några fler rutor till min sockgarnsfilt, så pass många att jag börjar fundera på att köpa ett svart sockgarn jag tycker om. Sockorna som jag påbörjade på tåget upp till Stockholm har också fått några fler rader på sig. Jag tror starkt på många bäckar små.^^

Jag har hunnit leka med lite pärlor också. Var hos Linda och är mycket lättare att släppa med pärlorna än scrapsakerna. Scrapar nästan ingenting längre tyvärr. Min tanke är dock att försöka göra lite kort och på så sätt komma igång igen med det.

Tillbaka till pärlor: Jag fick ett halsband med mig hem. Det är egen design, jag har alltså plockat lite av det jag har i huvudet, vad jag har sett göras i tutorials. Sedan slängde jag ihop det och frågade emellanåt Linda om råd. Resultatet blev ett halsband som jag tror att jag kommer använda en del. Jag blev riktigt nöjd med det.
Tänk er den vågrät istället för lodrät, (vet inte hur jag ändrar).
 Har även bestämt mig för att jag ska försöka göra åt lite garn. Min tanke är att jag sak försöka sticka upp i genomsnitt 1 000 meter per månad. Än så länge ser det bra ut för jag har redan lyckats bli av med 1 800 meter ur min stash. Anar att spetssjalen har något med den siffran att göra...en hel del efter som den svalde ungefär 800 meter själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar