tisdag 10 mars 2015

Garn, fibrer och böcker

Det var stickmässa i söndags här i Borås. Minns jag inte helt fel så är det Sticknätverket i väst som anordnar det. Det var i nya lokaler i år och jag tyckte att det helt klart var ett lyft från förra året. Det kändes inte så trångt bland utställarna och jag upplevde att jag verkligen såg de olika utställarna och deras produkter.

Vad hade jag för planer när jag kom dit? Det planerade var att jag skulle komma därifrån med garn till en Hitchhiker och eventuellt garn till en barn-/bäbiskofta, om jag tyckte om hur garnet kändes samt tippar i storlek 9, 10 och 12. Jag hade också tänkt mig att jag skulle ta ett varv innan jag började köpa någonting. Jag kan glatt meddela att planen höll. Mitt första varv köpte jag ingenting, jag lade undan en bok som  jag har velat ha ett tag, cast on, bind off heter den.

Självklart kom jag därifrån med mer saker än det, men jag höll ändå budgeten som jag gett mig själv riktigt bra. Lika självklart som det var att jag kom därifrån med fler saker än de planerade, lika självklart var det att jag glömde att ta några kort över huvud taget. Det jag kan visa på bild är det jag kom hem med. ^^


På stickorna just nu har jag en sjal, (konstig eller hur? ^^) och mina månadens sockor. Jag är riktigt stolt över dem. Det är så att jag hade ett jättefint garn som jag ville använda, ett underbart mönster som jag gärna ville göra och dessa går självklart inte ihop sig. Jag har suttit och räknat, mätt och gjort provlapp för att kunna använda garnet till mönstret. Första sockan är färdig och den sitter riktigt bra, ser bra ut tycker jag också den gör. Det är första gången jag faktiskt har satt mig ner och gjort massa matte när jag har stickat efter mönster....Det är nog första gången jag faktiskt kan säga att jag har följt ett mönster helt. Nu återstår det att se hur bra garnet håller för användning. Det är superwash men handtvätt på det så jag får se hur jag kommer tvätta det.

Garnet är köpt i Stockholm. Mönstret är Show-off stranded socks.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar