söndag 14 september 2014

Folkuniversitetets inspirationsdag

Igår (lördag) var jag på Folkuniversitetets inspirationsdag som de hade i samarbete med Textilmuseet i Borås. Stickerskorna i Borås hade en extra träff där. Jag kan inte säga så mycket om just den träffen för jag ägnade större delen av tiden till att springa på föreläsningar. Nu låter det som att jag var runt på fem, sex stycken men det var jag inte. Det var två föreläsningar under dagen, som började 12:00 och slutade 16:00. Jag var på båda två.

Det handlade om Borderiets makt genom historien och det var Karin Holmberg som hade den. Den var intressant och det är helt otroligt hur mycket synen på borderi har förändrats genom tiderna. Från att vara något som män gjorde och som beställdes av rika personer för att visa upp deras status till att bli något som gjordes av kvinnor och som många fortfarande idag ser ner på och inte uppskattar alls. Jättekonstigt!

Den föreläsningen som verkligen inspirerade mig var Den magiska ullen, föreläsare var Gunilla Paetau Sjöberg. Hon berättade massa roliga saker, mycket om tovning. Vi fick känna på olika ullsorter. Kan tala om att Myskoxe är helt underbart, det är nog mjukare är dun. Har hittat ett ställe som säljer det på nätet, Universety of Alaska. Någon gång ska jag sticka nått i det. Framför allt fick denna föreläsningen mig verkligen att längta efter symässan. Jag studsar nästan på stolen av otålighet, jag. vill. spinna. nu! Två veckor kvar...om jag inte har räknat fel.

Shalom Cardigan.
Har stickat en del under veckan också. Jag har kommit en bra bit på min cardigan. Min filt har jag gjort lite på. Har nog fått en förklaring på varför den krullar ihop sig så mycket. Teorin som en i stickorskerna har är att jag krokar hårt. Jag är benägen att hålla med henne. Jag virkar hårt så det vore inte konstigt om jag krokar hårt också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar