söndag 4 januari 2015

Nyårslöften är inget för mig

Alltid när jag är ledig tror jag att jag ska hinna med så mycket. Denna ledigheten hade jag bestämt mig för att ta det lugnt. Läsa, vila och pyssla. Det gick inte så bra. Jag glömde nämligen att planera inte både julfirande och nyårsfirande.

Julafton började redan den 23 för mig. Jag gav mig själv en julklapp, tre olika ullflättor från Nerd girl yarns. Tjejen i podcasten jag lyssnar/tittar på mycket nu (Stick och spinn podcast) köper mycket där ifrån så jag tänkte att jag skulle prova.

Jag fick en hel del spinnrelaterade julklappar i år. Av mamma fick jag en slända, en liten (14g) turkisk slända utan krok, och ett harvträ. Det har blivit så mycket lättare att göra härver av det jag spinner med den. Min sambos mamma gav mig fyra packar ull, merino/silke i helt underbara färger. Och en sak till... en spinnrock! Tyvärr har jag inte plats för den hemma i lägenheten men nästa gång vi åker till henne ska jag försöka smuggla med mig nått att spinna. Det kommer blir så kul att få prova på en spinnrock.

Sedan var det det där med att ta det lugnt och bara va. Jag har gjort lite olika saker. Har verkligen kommit in i en spinnperiod, jag vill egentligen spinna hela tiden. Resultatet är nu tre stycken härvor som jag ser som experiment. Jag har provat mig fram både med tjocklek på garn och att göra flertrådsgarn. Än så länge tycker jag att jag lyckats bäst med det navajo plyade garnet (tretrådigt garn).
Från vänster: Entrådigt BFL (mitt första), Navajo plyat (tretrådigt) och sist tvåtrådigt garn.
Andra projekt som jag kommer ta med mig från 2014 till 2015 är min krokning. Jag har bestämt mig för att göra om den så detta är fortfarande mitt första krokningsprojekt men version två. Jag började också på ett par sockar på julafton när vi satt och pratade hos sambons fars familj. De är faktiskt snart klara, tänk vad ett par rollspelskvällar kan göra. Det är kan blir en del downtime i det rollspelet vi spelar nu så då tycker jag det är skönt att kunna ta fram mitt sticke istället för att sitta och skruva på mig i soffan.
Krokar i en fyrkant för att slippa att det korvar ihop sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar