söndag 4 oktober 2015

Massa småpyssel

Det känns inte som att jag har gjort så mycket denna veckan, men när jag börjar göra en mental lista över de saker som jag har jobbat på under veckan blir det dock en del. Jag tar med allt som jag jobbat på om det så bara är för att jag tagit upp nått på det.

Framför allt så har jag jobbat vidare på mössan till Isak. Den börjar bli klar, jag har bara slutresåren kvar att göra. Jag tror att den kommer bli bra. Jag har till och med gjort klart bandet/snodden som hör till. Jag gjorde nått som kallas för kumihimo, går även under namnet japansk snodd.

Jag skulle definera kumihimo som ett sätt att fläta ihop trådar så det bildar en snodd. Det är dock inte bara att fläta utan det behövs en speciell kumihimoplatta. Eftersom att jag mest ville prova så ville jag inte gå och köpa en, så jag gjorde en själv. Det var faktiskt inte så svårt. Jag har en hoppmatta av något mjukare material ( köpt på Biltema) och i den finns det två små runda bitar. Jag tog en av dem, gjorde hål i mitten och klippte sedan 32 hack längs kanten. Färdig! Det var i alla fall rätt kul att göra den så jag kommer göra en till Olivias mössa också.

I övrigt har jag broderat lite och hållit på lite med frivoliteter. Med det sistnämda har jag dock mest bråkat med trådarna. Jag ska göra klart duken jag gör nu, innan jag börjar på tråden som jag specifikt köpte till detta på symässan. Broderiet börja växa så smått. En av tre nallar är snart klar och jag har börjat att sy ramen runtom så jag vet vilken ytta på väven tavlan kommer ta i ansprån. En sak som jag kommit på att jag måste lösa är upphägningen, den ingick inte i paketet. :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar